PREPRAVA HOLUBOV

Miroslav Vidhold (30.12.2022, 18:15)
Vážení športoví priatelia,
kedže máme zimné obdobie,čas „kľudu“ na tratiach a holubníkoch, mnohí z nás diskutujú pri káve,čaji,či pohári dobrého piva s kamarátmi. Veľa sa diskutuje aj o tom,ako holubom uľahčiť resp.spríjemniť pobyt v koši pri preprave na miesto štartu.To je téma,ktorá ma dlhú dobu „omína“,pretože nie vždy a všade sa preprava holubov robí v záujme našich miláčikov.
Mnohí z nás absolvovali v živote určite dlhé štreky svojim autom a to na dovolenku,za prácou,ale často aj za holubami do Belgicka,Holandska atd.Táto cesta často presahuje vzdialenosť po ceste 1000km,čo je aj s pár prestávkami dosť vyčerpávajúca činnosť pre šoféra vozidla.Toto zažívajú aj prepravcovia našich holubov na dlhé preteky a s nimi aj naše holuby.Šofér, často profesionálny vodič ,má tejto cesty určite dosť,pretože okrem dlhodobej polohy v sede je zaťažený nielen fyzicky,ale aj psychicky,sledujúc premávku,aby bezpečne došiel do cieľa.Unavený sa často po vypustení holubov uberá naspäť domov.Bezpečne?...Nebudem to rozpisovať,pretože je „profesionál“ a tiež som vodič..
To,čo prežíva vodič-únavu a ostatné veci z prepravy,prežívajú aj naše holuby v prepravných boxoch.Myslím si,že väčšina chovateľov posiela svoje holuby na preteky preto,aby dokázali urobiť čo najlepšie umiestnenie v pretekoch resp.aj vyhrať,alebo tiež získať,čo najviac bodov do majstrovstiev.Je podľa mňa samozrejmosťou,že všetci sa snažia tieto holuby v priebehu cca 1-3 týždňov holuby na tieto preteky aj pripraviť.Takto pripravené holuby sa v najlepšej vôli nakošujú do boxov a vydajú na dlhú cestu na miesto štartu.
Neviem,či je všetkým jasné,že holub je živé zviera,o ktoré sme počas prepravy ,povinní sa podľa Vyhlášky o preprave živých zvierat ,adekvátne postarať- podľa dlžky prepravy.Je mi známe,že mnohé OZ vôbec do 500 km nenapájajú svoje holuby.V období pretekov je často teplé až horúce počasie,prepravné vozidlá by všetky bez rozdielu mali splňať podmienky napájania holubov.U zvierat sú vo Vyhláške o preprave,stanovené časy prepravy napr.nad 5 hodín,nad 8 apod.koľko je šofér povinný mať prestávok na napojenie resp.kŕmenie...My to nekontrolujeme resp.nie všetci,platíme za prepravu a dôverujeme svojim prepravcom.
Dlhé trate sú v nárokoch na prepravu a starostlivosť oveľa náročnejšie ako stredné,či krátke,pretože holuby trávia v koši často viac,ako 20 hodín.No realita v posledných rokoch na Slovensku je taká,že holuby na dlhé trate sa zbierajú za jeden deň od rána a vypúšťané sú na vzdialenostiach cca 800km na druhý deň okolo 6,00-6,30 hod.Spočítajme si jednoduchou matematikou,kolko času mal vodič na ošetrenie t.j.napojenie,kŕmenie a koľko mali holuby oddychu, po tak náročnej preprave presahujúcej 20 hodín aj so zberom? Zaujíma to niekoho?Ľudia „strácaju“ záujem o dlhé trate,možno,ale cestu hľadajme aj v tom,že pri tomto spôsobe „starostlivosti“o ne,sú aj poriadne straty holubov,čo ich aj značne znechucuje,pretože vynaložené náklady na holuby sú preč ! Dávam otázku...“Prečo kupujeme holuby v Belgicku,Holandsku,ale nerobíme tak,ako oni? Kupujeme preto,že obdivujeme ich kvalitu holubov a ich výsledky..no nerobíme to vôbec ako oni !!! Keď si vezmeme celý kolobeh od kúpy kvalitného jedinca,cez odchov mladých,preteky mladých a ročiakov,kým ako dvojročného diaľkára posadíme do koša,stojí to dosť peňazí,času,šťastia a čakáme na výsledok.Pretek nedopadne dobre,ale my hľadáme chybu len v čase štartu,vetre prípadne nadávame,aké nanič holuby sme kúpili.Stane sa to párkrát a máme po chovateľovi na dlhé trate...Nikto nerieši dopravu a to,že holuby boli pri štarte v podstate na 50% svojich síl a možností...Na prvom mieste musí byť u organizátora pretekov a dopravy, holub.Je to živý tvor a treba k nemu tak pristupovať...Áno,mnohí hovoria o nákladoch na prepravu.Tieto náklady boli a aj musia byť,lebo prepravca tiež potrebuje vyrobiť zisk.Ak trochu sledujete štarty holubov v Belgicku,NL,či Nemecku na dlhé trate,na 90% sú holuby prepravované kamiónmi...Prečo? Určite aj kvôli cene za prepravovaného holuba,kvôli pohodliu zvierat...Realita u nás?.Na štart príde x malých prepravných kapacít s pár holubami,vôbec nevyťažené a v prepočte na holuba,vysoko predražené...Spočítajme si nádrže malých prepravcov a zistíte,že vysoko prevyšujú kapacitu spálenej nafty velkých prepravných áut,tiež počet šoférov a ich plat..Sme úplne „mimo hry“a o tom ma nikto nepresvedčí,čo sa týka prepravy holubov..Nikto sa s nikým nechce dohodnúť,prepravcovia si často kladú podmienky,ktoré tlačia naše holuby do úzadia..Dôležitý je len ich zisk ,za čo najkratší čas byť doma.Kde je radosť chovateľov po preteku a dobrý dolet s minimálnymi stratami,vlastne tých,ktorý všetko financujú? Skutek utek !!! Samozrejme,česť výnimkám !!! Preprava holubov na dlhé trate musí brať v úvahu aj kvalitu ošetrenia holubov,dostatočný čas na regeneráciu holubov pred vypustením po dlhej doprave.V reálnom čase to znamená,byť na mieste štartu min.10-12 hodín pred plánovaným štartom holubov.V tomto čase prebieha hlavná starostlivosť ,napájanie a kŕmenie holubov v kľude,aby sa všetky nakŕmili a napili.Holuby sú pri tomto spôsobe starostlivosti o ne,ráno pripravené a dostatočne zregenerované po preprave na štart.Napájanie holubov ráno po príchode na štart už nemá význam,pretože holuby v strese pred štartom už piť nebudú,čo je všeobecne známe u tých,ktorí sledujú tieto štarty.
To je alfa a omega pri pretekoch na dlhé trate a pretekoch cez noc...Dovolím si tvrdiť,že kto nezdieľa starostlivosť o holuby na prvom mieste,nemôže rozumieť nielen holubom,ale ani preprave živých zvierat vo všeobecnom zmysle slova.Verím,že sa mnohí zamyslíte nad tým,čo som tu napísal a prispejete svojim vplyvom o zlepšenie prepravy a starostlivosti o holuby počas nej.

Všetkým prajem úspešný Silvester a všetko dobré v novom roku 2023,
„Letu zdar“.
Milan Blahovský (30.12.2022, 18:25)
Plne s tebou súhlasím a môžem z vlastných skúseností potvrdiť pravdivosť tvojich slov Miro. Odpočinok pred štartom, podporený ošetrením holubov, je základom úspešných pretekov nad 700 km a tým aj znížením strát holubov. Takto pred rokom sa tu otvorila téma o likvidovaní DT holubov a o tomto nebolo príliš písané...
Stanislav Matuška (30.12.2022, 20:13)
Já jsem na toto téma již několikrát psal. Přesto je třeba určité zásady neustále opakovat. Budu psát jen o holoubatech a zásadách, které nám určil výkonný výbor FCI. Jde o jednoduché pravidlo. Holoubata musí být na startovní čáře v určitém časovém předstihu. Jak dlouhá má být tato doba? stanovuje se podle zcela jednoduchého vzorce. 100 km vzdálenost - 1 hodina klidu před startem, 300 km - 3 hodiny klidu před startem. Takže pro staré holuby se regenerační doba opravdu může dostat na, jak píše Miro, 10-12 hodin. S takovým názorem lze jen a jen souhlasit.
Ještě jsem nezapomněl na roky svého mládí. To se holubi sváželi ve čtvrtek a na místě byli v pátek kolem 22:00 hodin. Pěkně v klidu a s napájením. Auta tehdy nebyla tak rychlá, dálniční síť v podstatě žádná. Takže chvátat ani nešlo. Pro holuby to byla rajská doba. Nyní se na všechno spěchá, ale živý organismus nelze předělat za 30 ani za 100 let. Živému organismu se musíme přizpůsobit my, naopak to nejde. Vysoké ztráty jsou toho důkazem. Nejhorší však je, že se neumíme a ani nechceme poučit tam, kde mají dlouholetou praxi.
Jozef Michalica (30.12.2022, 20:30)
Myšlienka super, treba však zvážiť koľko na to treba vodičov. Pretože treba brať do ùvahy limit tachografovej karty a inšpekciu práce.
V nákladnom vozidle môže byť vodič s pracovno-právnym vzťahom na tomto to zadrháva.
Milan Blahovský (31.12.2022, 15:41)
Je krajne nezodpovedné a teda aj rizikové posielať na takúto dopravu holubov jedného vodiča s vedomím, že OZ ušetrilo financie. Štatutári korčuľujú v takomto prípade po veľmi tenkom ľade, ale ako sa vraví, každý je strojcom svojho šťastia.
Ako holuby, tak aj posádka vozidla má právo a potrebu na oddych. Takýmto čo si myslia, že zarobia, pretože sa nemusia deliť, resp. tým čo si myslia, že ušetria lebo platia iba jedného poviem iba jedno " dovtedy sa chodí s krčahom pre vodu, kým sa krčah nerozbije. Neprajem to niekomu, ale radšej si to uvedomiť včas ako nariekať neskoro.
Prajem vám teda veselého Silvestra ( hoci táto téma nie je vôbec silvestrovská) a bezproblémový rok 2023 v oblasti prepravy a ošetrenia holubov.

Pre účasť v diskusii je potrebné prihlásenie

Zmeny boli uložené