Realita dnešnej doby a budúcnosť očami chovateľov

Milan Blahovský (18.07.2024, 08:11)

Milan Blahovský (17.07.2024, 07:01)
Je 17.7.2024 - streda, je smutné a dochádza na moje slová v niektorých diskusných príspevkoch o potrebe ubrať z nárokov kladených na holuby v prebiehajúcej sezóne. Vysoké teploty a s nimi spojená búrková činnosť komplikuje preteky v týchto dňoch a časť OZ ukončila svoju činnosť pretekmi cez víkend 6.-7.7. ( 7 OZ ), dve ešte leteli preteky 15.7. na 350 km v počte, kde nesplnili počet potrebných chovateľov v pretekoch pre oficiálne výsledky( našťastie majú spoločný region)...

Hľadať príčiny pre predčasné ukončenie sezóny ( u niektorých to je už pár rokov po sebe) je teraz práve na členskej základni v nich. Stavy chovov sú každým rokom po sezóne zdecimované, holubov, ktoré zvládnu 5 DT v roku takmer niet, ale o rok bude v plánoch opäť 8 dlhých tratí, v plánoch bude opäť 19 pretekov , v plánoch bude opäť 8 dvojpretekov. V prípade, že by bol nárast členskej základne ( aktívnej ) tak je to možno únosné, ale pri dnešnej realite je to kontraproduktívne.
Skutočne je potrebných 17-20 pretekov do plánov ? Snáď je to potrebné iba do rozpočtov OZ, ktoré z členov vysajú aj tie posledné financie.

Dalibor Duľa (17.07.2024, 19:17)
Príčina je zrejme aj v MS pretože je možnosť plnenia z viacerých pretekov,ale ....

Šimko František (17.07.2024, 20:53)
Niekedy v zime ked mame natrieskane holubniky sme vsetci Rambovia. Pretekove plany na r.2025 by sa mali robit v juli 2024.A este vela OZ ma este zlate tela menom olympiada.Pretekov treba vela aby sa splnili olym. podmienky . Ked si potom pozriete umiesnenie ich najlepsieho olympionika tak je niekedy na 99 mieste na SK s koefic. 500 ale co to ked sa to eso zbesni a zacne brat 1, ceny a my sme mu nepripravili 19 pretekov. Spamätajme sa !

Ján Bučo (18.07.2024, 07:48)
Pozdravujem priatelia,
Myslím, že ide spúčasne o vicero faktorov:
1. Vekový priemer a stav členskej základne. Starší chovatelia napriek vyššiemu veku nechcú poľaviť a chcú ísť na plný plyn. To sa niekde musí odraziť.
2. Natrieskané holubníky pred sezónou. Ročne sa odchovajú desaťtisíce mladých holubov. Ak nie státisíce. Problém je v tom, že naozaj len pár z nich je naozaj kvalitných. Ale ruku na srdce, nikto si nechce priznať, že ten jeho je horší ako ostatní. Preto si na zimu necháme plný holubník až po strop a potom sme nepríjemne prekvapení keď sa na jar holuby stratia.
3. Prešľachtenosť poštového holuba. Myslím, že toto je veľmi aktuálna téma. Holuby sa pária čoraz tesnejšie v príbuzenských líniách a zákonite dochádza k oslabeniu imunity a životaschopnosti. Tomuto javu nijako nezabránime a nebude ho ani ľahké zvrátiť, Predpokladám, že sa asi nenájde žiaden šialenec, ktorý by povedzme do dlhotraťových holubov zapáril anglické tipplery pre zlepšenie vytrvalosti pri lietaní. Každému predsa ide o body, koeficienty a všetko musíme dosiahnuť, ak nie hneď, tak do najbližšej olympiády.
4. Organizácia pretekov v oblastiach a regiónoch. Každá oblasť organizuje všetky druhy pretekov a často sa vozia poloprázdne autá, len aby sa vozili. Najdôležitejšie je, aby to naše auto pre moje holuby prišlo pomaly až ku nám domov. Toto už asi nie je dlho udržateľné. Pritom existuje podľa mňa pomerne jednoduché riešenie celej situácie. Zrušiť všeobjímajúce pretekové plány jednotlivých OZ a podporiť vznik špecializovaných klubov. Keď to vezmem na príklade regiónu okolo Žiliny, fungujú tu 4 OZ. (Žiliny, Bytča, Dubeň, Terchová). Nechápem prečo by to nemohlo fungovať napríklad takto. V jednom víkende by boli 3 preteky, jeden šprint do 300 km (viezla by ho povedzme Žilina), jedna stredná trať 300 - 600 km (viezla by ju Bytča) a jedna diaľka nad 500, alebo nad 700 km (vezie Terchová). A aby ani to posledné auto nestálo, mohlo by povedzme odviezť nejaký meraný, alebo nemeraný tréning na 150 km. Chovatelia by sa vyprofilovali a naložia si holuby kam chcú. Lenže, je tu jedno lenže. A to je, bolo by treba stanoviť zberné miesta a nekošovalo by sa doma. Toľko nás naozaj nie je. Bohužiaľ však zrejme pri súčasnom trende ani nič iné nemôžme očakávať, len to že sa budeme musieť združiť a znova fungovať vo väčších celkoch.
Prajem všetkým chovateľom príjemný záver sezóny starých a máme o čom cez zimu premýšľať.
Letu Zdar!
Jano Bučo

Milan Blahovský (18.07.2024, 08:40)
MS je nastavené tak, že postačuje 9 pretekov 285-630 km, 2 preteky nad 700 km a 3 preteky 95-285 km. Do IM je potrebných 11 víkendov s traťami nad 285 km.
Logika mi teda hovorí, aby sa plány stavali tak, že prvá trať do IM ( teda nad 285 km) je v OZ deklarovaná na víkend okolo 17.-19.5. Predtým sú dva víkendy na rozlietanie holubov , teda 3 preteky do 285 km. Predpokladám využitie termínu okolo štátneho sviatku 8.5.
Teda pre splnenie podmienok MS a IM postačuje 14 pretekov v 13 víkendoch. Naháňanie koeficientov pre ročiakov vo forme "dvojzávodov" popri pretekoch nad 500 km vyčerpáva chovateľov(dvojité nasadzovanie) a odoberá im investície, či znižuje počty nasadených holubov na tieto preteky. Samozrejme je potrebné realizovať časť tých tratí nad 500 km v podmienkach, ktoré im umožnia návrat z pretekov a nie v podmienkach, ktoré sú obrazom chovateľov, ktorí akože chcú pritvrdzovať chovy...
Prestaňme sa už izolovať v organizácii pretekov do 500 km, aspoň teda v druhej polovici sezóny, kedy je priestor v prepravných autách pre spoluprácu aspoň 2 susedných OZ.
Preteky nad 700 km do MS ? Jeden podľa modelu terajších "regionálnych" pretekov a druhý spoločný napr. z Emdenu v rámci spolupráce s MDKS. Ak majú niektoré OZ strach z km v tomto preteku, nech si urobia mimo termínov MS ešte jeden doplňujúci pretek nad 700 km, až teda budú mať dosť chovateľov a potrebných holubov...
Javorček Pavol (18.07.2024, 11:09)
Radimír Sadlek (18.07.2024, 08:22)
Janko úplná pravda a ešte by som k tomu mnoho chovateľov aj skupuje doslova bezcenné holuby na dražbe len majú špičkové rodokmene vychvaju po 4 mlade možno aj viac a skutek utek.A další bod doslova sa holuby rozmaznavaju veď už vadí aj vietor neaki mracik potom keď príde ťažšia sezóna mnohí majú prázdne užholubníky

Peter Turek (18.07.2024, 08:34)
Pán Bučo,aj ostatní - veľmi dobré úvahy.Ako nezainteresovaný som niečo podobné písal v rámci fungovania tzv.klubového systému.Momentálna štruktúra je neudržateľná.Príklad návrhu pretekov napr.OZ okolo Žiliny-riešil by mnohé.Neviem či by sa dal realizovať všade,ale je to na ľuďoch.Základné podmienky-záujem a dostatočný počet chovateľov,riešila by sa tým aj ekonomika.Rozumná dohoda ROZUMNÝCH ľudí a zmena stanov ,predovšetkým vypustenie nezmyslu blokovania 4 rokov,vieme o čo ide,aj keď to malo reálny základ,hlavne udržanie počtu,ekonomiky,finančných záväzkov.Avšak akoby nám uniklo,že pri dobrovoľnej činnosti,zvyšujúcom sa veku chovateľov,problémoch chovateľstva všeobecne,narastajúcej bezohľadnosti mnohých tzv.neziskoviek,žijúcich z množenia predátorov,priamo likvidujúcich tento šport,konár poštového holubárstva je podrezávaný čím viac a viac.Sami k tomu napomáhame 4 ročnými trestami?Systém aktívnych,pracovitých,zanietených ľudí?Položme si otázku,pre koho je dobrý?Holubár vie,že k množeniu je potrebný holub a holubica...Nekritizujem žiadneho funkcionára,deň má pre každého len 24 hodín.Spoločnosť a technický vývoj -ktorý sme tu zatiaľ nespomínali sa uberá vývojom,ktorý nie celkom bude priať poštovému holubárstvu.Bez pesimizmu,reálne.Holubárstvo je súčasťou prírody,ako úplného základu existencie.

Ján Bučo (18.07.2024, 09:17)
Ja si takisto myslím, že mať 3 "takzvané" národné preteky v jednom víkende z kategórie +700 km, to nemajú ani v Belgicku či Holandsku, a to sú, dovolím si tvrdiť iní nadšenci diaľkového lietania. Okrem toho, u nich účasť na národných pretekoch, povedzme aj na rozpätí 350 - 600 km je 15000 holubov. U nás na tých troch, 1500 + 900 + 400 holubov. To hovorí asi za všetko.
Ak spomínal pán Turek, že model, o akom som písal na príklade okolia Žiliny by asi nevyhovoval všetkým, tak by sa to práve vyprofilovalo. Nikde nie je napísané, že by v jednom víkende museli byť všetky preteky. A takisto nikde nie je napísané, že by všetci museli lietať všetko. Poviem to tak, ak ja som fanúšik maratónov a sme viacerí, nemáme problém a naša ZO nebude obsadzovať šprinty. Občas si zaletíme nejakú 500-vku a skrátka sa nezúčastníme ostatných. Z druhej strany, ak dopravcovia nebudú mať dopyt na také či onaké preteky, nebudú ich organizovať a začnú sa správať obchodnícky. Takto majú vlastne istý džob. ale často majú problém s vodičmi. Aj tí totiž majú svoje rodiny a je problém vôbec niekoho zohnať kto chce zabiť celý víkend vozením holubov. Na západe si holubárske spolky najímajú regulérne špedičné spoločnosti.
A ako je to s udržateľnosťou? Nalejme si čistého vína. Nepribúdame a ani pribúdať nebudeme. My nie sme Rumunsko, ani Poľsko (aj keď tam už to tiež nerastie). Okrem toho, poštové holubárstvo je rehoľa. Pot, drina, odriekanie. A takí, ktorým sa drieť nechce, väčšinou zazerajú na tých, ktorým sa chce, a (často, nie vždy) radšej si dôvody svojho neúspechu pomenujú "zlá poloha", "zlý smer vetra", "on vyváža", "on dopuje", "on košuje celý holubník lebo na to má" a mnoho iných, podobných. Ja osobne si to už nepamätám, ale z rozprávania starších viem, že napríklad už spomínaná (kedysi ešte veľká) Žilina mala jeden rok majstra z Bytče, raz Višňového, raz z Trnového, potom zas z Terchovej a nikto sa nevešal. Áno, mohli to byť dôsledky prúdenia vzduchu, alebo lepšej starostlivosti a možno proste šťastia, ale taký je svet. Dnes máme oblasti ako hrášky, hlavne, že majster, prípadne prvá päťka je vždy istá.
A model našich majstrovstiev? Podľa mňa chovateľov viac unavuje ako teší. Lenže roky sme na to takto zvyknutí a na nové sa nám ťažko zvyká.

Alojz Ažaltovič (18.07.2024, 11:51)
20rokov som bol v Nemecku a majú 14 pretekov najdlhší majú 610km a je to dostačujúce pri tom majú špeciálne autá a klimatizované napájanie všetko ako sa patrí a my v tých plechových budach kde tých holubov varíme chceme dosiahnuť nemožné a každý rok len zvyšujeme kilometre a preteky už si to môžme uvedomiť že 80% a viac je dôchodcov určite by privítali aj menšie náklady a radšej si pozrú miláčik v holubniku ako prázdne butniky a oči pre plač dúfam že dôjde na moje slova a zbohatlíci nech si založia zvlášť maratón klub a nech lietajú kilometre aké chcú treba nad tým silno uvažovať
Radoslav Chromjak (18.07.2024, 19:05)
Fakt dobrá téma. Chcel by som vyzvať všetkých kompetentných z OZ aby sa vyjadrili. A fakt majú čo povedať.
Radoslav Chromjak (18.07.2024, 19:23)
Aj predstavitelia ZO Poprosim o reakciu! ☝️
Ján Budvesel (19.07.2024, 09:44)
Rád by som nadviazal na príspevok pána Tureka. Pokiaľ sú narušené medziľudské vzťahy v OZ, žiadne blokovanie štyroch rokov nemá význam. Kolega ktorému to nebolo umožnené, povedal, že radšej prestane chovať holuby, ako by sa mál vrátiť. A to bol rok predtým majster OZ...Kto na Slovensku týmto zákazom získal? Asi už len Poľské testovačky na ktoré sa zameral a zrejme už pri tom ostane...zas o jedného menej...
Marek Hnilička (19.07.2024, 11:00)
Kluci, ahoj. Sice vám do toho nemám co kecat, ale pomohl jsem jednomu regionu najít "kilometrově" ideální místo a zajistil startování, možná 3x ??? Podivoval jsem se na posledním společným závodem, kde se na startu objevili dvě auta, jedno poloprázdné a jedno téměř prázdné. Prý jedni dali druhému nabídku na přepravu takovou, že se jim vyplatilo vypravit téměř prázdné auto.....
Pro dopravce: nesnažte se na dopravě vytřískat co to jde. Když už se vám vyplatí jet s poloprázdným autem, tak jste mohli vzít i to téměř prázné - za 1/2 dopravy. Mohli jste vydělat alespoň něco, takto nemáte nic. A ti druzí mohli mít dopravu levnější. Nebo se jednotlivé OZ v regionu, mohli domluvit na společném příspěvku na dopravu.
PS. u nás je to stejné.....
Ján Bučo (19.07.2024, 13:04)
Marek, márna snaha. Väčšinou sa oblasti nemajú snahu dohodnúť. Keďže sa rozdelili práve kvôli tomu, aby každý štartoval sám, nechcú o spoločných štartoch ani počuť. Zrejme máš s tým bohaté skúsenosti, keď sa ti tam zíde povedzme 5 áut, máš štartovanie na 2 hodiny. Spoločné štarty, to je pre nás veľký strašiak. Ale to už tu bolo napísané a vypovedané stokrát, možno tisíckrát. A nielen to, vlastne takáto téma sa tu cyklicky opakuje minimálne raz ročne.
Toto je síce pekná téma, ale po skončení sezóny zapadne prachom, budeme sa sústrediť na preteky mladých. Potom príprava na výstavy, medzitým nejaké testovačky a v predjarí opäť 34 oblastných združení + hrsť maratóncov urobí konferencie, napíše si pretekové plány, vyberie peniaze za preteky a ideme ďalej. Nič sa nezmení. Veľkí malých neabsorbujú, malí to opäť skúsia. Ako sa hovorí: "Psy štekajú, karavána ide ďalej."
Ján Skaličan (19.07.2024, 16:47)
Hlavným dôvodom že holubárstvo ide dole vodou sú veľké straty holubov v preteku. Keby boli holuby nie sú zrušené preteky. Staré skúsené holuby nezvládajú preteky a stratia sa aj keď pretek nie je náročný a to nehovorím o neprelietaných ročných holubov. Sú oblasti kde to ako tak funguje dobrou organizáciou pretekov ale v mnohých oblastiach je to zlé. Tu je problém je to adeno starých holubov alebo niečo iné. Mne tento rok letel holub ročník 2019 z Českej Trebovej a našli ho uhynutého v Nemecku. Jednoducho veľa holubov je pomýlených letí ale nevie kam a uhynú vysilením. Darmo čakám že mi niekto zavolá veď majú tel. číslo na čípe. Holubári si zvykajú na tieto straty ale mnoho holubárov stráca chuť chovať holuby. Samozrejme zo stratami treba počítať ale toto je moc. Sú chovatelia ktorých netratia holuby zvládajú to ,ale bez ostatných členov sa zlé preteká.

Pre účasť v diskusii je potrebné prihlásenie

Zmeny boli uložené